Opstina Zabalj na dlanu

Zabalj in rs - Online prezentacija opštine Žabalj

Devojka jede lubenicu - ilustracija Istaknut

Konzumiranje cveća je tradicija, stara nekoliko hiljada godina. U mnogim jelima Bliskog Istoka i Persije koristile su se latice ruže i narandže.

Cvet trešnje i hrizanteme je bio popularan u Japanu. Latice karanfila su bile deo sastava poznatog francuskog likera Chartreuse, čiji se recept držao u tajnosti. Maslačak se spominje u Starom Zavetu kao gorak začin. U zadnjih tristo godina dragoljub, koji potiče iz Perua, postao je popularan u kuhinji Evrope i Severne Amerike.

U našoj kuhinji već koristimo cveće, a da nismo toga ni svesni: to su artičoka, brokula i karfiol.

Cveće može ukrasiti ne samo vrt, njego i vaš sto. Ljubičica ili neven mogu poslužiti kao šaren i fin ukras za salate i sirove deserte. Potočarke – mnogima omiljeno cveće – imaju divan ljutkasti ukus.

Cveće pozitivno utiče na raspoloženje i uopšteno na emocionalno stanje čoveka. Na Zapadu tradicija konzumiranja cveća još je relativno mlada i zbog toga nije bilo sporovedeno dovoljno istraživanja o pozitivnom delovanju cveća na zdravlje. Međutim doktori koji praktikuju alternativnu medicinu svedoče o brojnim zdravstvenim dobrobitima cveća.

Cvet ruže pomaže radu jetre i creva. Kamilica ublažava stres i osnažuje imunitet. Begonije eliminišu toksine i čiste jetru. Hrizanteme leče grip i prehladu. Valerijana smiruje i olakšava nesanicu. Kadifica je poznata po svojim antiseptičkim i anti-gljivičnim svojstvima. Neven ublažava menstrualne bolove, tonzilitis i bolove u grlu. Potočarka, ima antivirusna i antibakterijska svojstva, leći prehladu, respiratorne infekcije i bolesti urinarnog trakta. Cveće šljive se koristi za lečene kašlja, bolesti pluća i dijareje.

Najbolje je da cveće gajite sami - tako možete biti apsolutno sigurni da ono ne sadrži pesticide. Kod odabira cveća morate znati, da nije sve cveće jestivo. Neko je teško za varenje, drugo otrovno. Berite cveće rano ujutru ili uveče, kada je sadržaj vode u njemu velik. Odaberite ono koje se tek otvorilo i izgleda živo i zdravo. Obično se jedu samo latice cveća.

Svakako da od ovih sastojaka ne možete napraviti nedeljni ručak, ali će cveće svojom lepotom zadovojiti naše čulo vida koje predstavlja bitan deo ishrane.

Neka se cveće uvek nađe na “meniju”. Bilo u vazni ili kao začin. Popravlja I ukus I raspoloženje.

Žaklina Romih Veljković

Dom zdravlja Paraćin

 

Opširnije...

Pravilno dojenje beba i saveti o ishrani Istaknut
Uvođenje čvrste hrane u bebin jelovnik ne bi trebalo da bude opterećenje ni za bebu ni za majku, a pri izboru namirnica mora se uzeti u obzir i godišnje doba, navike u porodici i ekonomski činioci. Isključivo dojenje je najbolja ishrana deteta od rođenja do 6.-og meseca života. Nakon toga potrebno je uz majčino mleko postepeno dodavati i drugu hranu kako bi dete pravilno raslo i razvijalo se.
     Dohranjivanje prvo počinje sa cerealijama ( pirinač) zatim se uvodi povrće, supe od mesa, pa voćne kašice i sokići.
Nove namirnice trebalo bi uvek davati u jutarnjim časovima da bi se do večeri mogla uočiti eventualno neka alergijska reakcija recimo : osip po koži, proliv ili povraćanje i da bi se na vreme konsultovao pedijatar.
     Nove namirnice uvodite postepeno- jednu po jednu da bi se beba navikla na novi ukus.
Napravite razmak od 4-5 dana između uvođenja nove vrste hrane kako bi se mogle uočiti eventualne alergijske reakcije.
     U početku bebi nudite male količine hrane: 1-2 kašičice i polako povećavajte količinu ( 15-30 kašičica) i  neka navikavanje na novu namirnicu traje između 3 i 5 dana.
Hrana mora biti SVEŽE SKUVANA u početku pasirana, gnječena a zatim sitno seckana.
     U hranu za bebe NE STAVLJAJTE  so i šećer, jer dete treba da oseti prirodan ukus hrane.
Kašice se daju kašičicom a tečna hrana iz čaše.
     Ako beba ne uzima dovoljno mleka, dodajte ga u kašice od žitarica, povrća, voća, jer količina mleka u prvoj godini života ne sme biti manja od 500 ml. dnevno.
Ukupnu dnevnu količinu hrane rasporedite u više manjih obroka i u kraćim vremenskim intervalima.
     Bebu ne treba hraniti kad okreće glavu i odbija hranu, ona treba da uživa u svakom obroku.
Poželjno je da dete jede za stolom zajedno sa ostalim članovima porodice.

Dušica Katanić

Opširnije...

Šta je osteoporoza i kako se leči Istaknut
Osteoporoza je hronično degenerativno oboljenje koštano-zglobnog sistema i predstavlja oboljenje  od velikog javno zdravstvenog značaja. Ovo oboljenje najčešće pogađa starije osobe, a dovodi do progresivnog uništavanja koštane mase i zglobnih površina,što dovodi do pojave preloma, bolova i onemogućavanja pokretljivosti i samostalnosti u obavljanju svakodnevnih aktivnosti i vremenom dovodi do potpune onesposobljenosti obolelih.
Osteoporoza se naziva i " tiha bolest" jer počinje bez simptoma. Najčešće je prvi znak iznenadan prelom koji nastaje bez delovanja neke jače sile na kost.( slab udarac ili nezgodan pokret)
80% obolelih od ove bolesti su žene.
U slučaju ove bolesti, prevencija je na prvom mestu, jer se ova bolest  ne može izlečiti nikakvim medikamentima ali se može sprečiti njen nastanak. Kako?
Pravilnom ishranom još u detinjstvu. Ishranom bogatom kalcijumom :
- mleko i mlečni proizvodi
-jogurt, sirevi
- tamno zeleno lisnato povrće- kupus,kelj, brokoli,blitva, proizvodi od soje,
-sardine, losos.
Aktivan način života, što znači, biti fizički aktivan u skladu sa svojim mogućnostima, jer to ojačava kosti i povoljno deluje ne sveukupno zdravlje.
Izlaganje sunčevoj svetlosti.
Osobe starije od 50 godina treba pravilno da se hrane namirnicama bogatim kalcijumom i vitaminom D
Održavati poželjnu telesnu težinu, smanjiti gojaznost,umereno vežbati i biti fizički aktivan.
Izbegavati pušenje i zadimljene prostorije i ne konzumirati alkohol.

Dušica Katanić

Opširnije...

Šta žene žele - ljubav - zaljubljeni Istaknut

Šta žene žele? Koja je tajna šifra uspeha?

Ima li uopšte tu neke tajne?

Evo nekih činjenica potvrđenih mnogobrojnim istraživanjima.

 

  • Brižan muškarac je privlačan - Žene vole kada muškarac pokaže svoju nežniju stranu, naročito kada su uznemirene. Zagrlite je i ponudite joj maramicu. Pažnja je dobar način da se povežete.
  • Nije zastarelo biti džentlmen - žene i dalje vole kada muškarci imaju tradicionalnu, mušku ulogu naročito na početku veze. Žena je sasvim sposobna da sama prinese stolicu ili otvori vrata, ali budite džentlmen.
  • Stil oblačenja - muškarac uvek treba da vodi računa o tome kako se oblači. Ženama je to važno. Zaključite kakav stil voli pa da se shodno tome i oblačite.
  • Crvena boja, privlači devojke - čini muškarce moćnijim, privlačnijim i seksepilnijim. Doduše, crvena boja ne čini da muškarci izgledaju pažljiviji i finiji. To je do vas.
  • Ne sakrivajte svoje mane - ništa ne osvaja toliko žensko srce koliko muškarac koji želi da bude bolji čovek. Žene vole lični razvoj kod muškarca, vole kad je pažljiv i osećajan. Ona voli kada njen muškarac uviđa svoju manu i kada se on trudi da tu manu ublaži.
  • Ne pokušavajte da popravite njen svet – nikako nemojte kada je nešto muči da joj dajete vaš savet vać saslušajte. Muškarci imaju potrebu da popravljaju stvari i pružaju rešenja. Za ženu, iskreno slušanje učvršćava vezu.
  • Klimanje glavom nije dovoljno - ona želi da je vi zaista čujete. Mehaničko klimanje glavom prosto ne pali. Kada napravi pauzu, ona vam u stvari daje znak da reagujete saosećajno i brižno. I ne nudite rešenja.
  • Treći izlazak ne znači da je došlo vreme za seks - nema satnice, nekim ženama je potrebno puno izlazaka pre seksa. Dobro je da dozvolite vašoj vezi mesec, dva da se razvije pre nego što spavate zajedno.
  • Žene vole sporu traku - I žene žele seks, ali do njega dolaze na drugačiji način. Žele da se osete povezanim i shvaćenim, žele romantiku. To znači vreme, pričanje i dodirivanje - jednom rečju predigru.
  • Siguran seks je važan - nešto o čemu obe strane treba da vode računa. Naravno, nakon toga je bitno da joj pokažete da se ponašate kako i govorite.
  • Saznajte šta ona voli u krevetu - žene vole da pričaju o tome šta se dešava u krevetu i žele da zadovolje svog muškarca. Taktičan pristup je često najbolji. Pitajte je šta voli. Potrudite se da od nje tražite ono što vi volite na jedan pozitivan način.
  • Neuspeh u krevetu čini oboje nervoznim - ona će se možda zabrinuti da vam više nije privlačna i želeće potvrdu od vas da to nije tako. Želeće da priča sa vama o tome i šta preduzimate po tom pitanju – ne izbegavajte razgovor.
  • Imitacija je znak ljubavi - žena često pokazuje šta oseća prema muškarcu tako što usvaja njegovo raspoloženje i postupke. Možda će naručiti hranu koju vi volite ili nositi vašu omiljenu boju. Mimika je način da vas opusti i stavi vam do znanja je da je očarana vama. Prihvatite
  • Vaša majica je magnet za nju - jer miris muškarca ima opuštajući efekat na žene.
  • Primetite i recite - Ako izgleda privlačno, ako ima novu frizuru ili je doterala liniju - recite joj.
  • Ne plašite se razgovora o vezi - o statusu veze - šta je u redu, šta bi moglo da se popravi ili prosto, šta se dešava. To je dobra stvar. Iskren i otvoren razgovor, zbližava.
  • Uspostavite kontakt očima - pri tom se ne misli na četovanje s njom preko kamere. Žene vole kontakt očima dok razgovaraju. A kontakt očima za vreme seksa, će produbiti vašu vezu i van spavaće sobe.
  • Romantika je jednostavna; uvek je negujte - nešto što će ona uvek želeti, bez obzira da li ste zajedno 2 meseca ili 20 godina. Cveće, intimna večera, nekoliko stihova - bez brige, ne moraju biti vaši - sve to možda zvuči kao kliše, ali žene cene takve gestove, a često pokažu svoju zahvalnost kada se svetla ugase.

 

Da shvatimo I naučimo. I svakako primenimo na opšte zadovoljstvo.

 

Žaklina Romih Veljković

Dom zdravlja Paraćin

 

 

Opširnije...

Devojka vežba pilates Istaknut

PREVENCIJA BOLESTI – NAJLAKŠI PUT DO ZDRAVLJA

 

Prevencija bolesti obuhvata sve aktivnosti koje se sprovode kako bi se sprečila pojava bolesti, rano otkrila hronična i maligna oboljenja i blagovremeno primenila odgovarajuća terapija. Prevencija obuhvata redovan sistematski pregled jednom godisnje, edukaciju i vakcinaciju ljudi. Oboljenja srca i krvnih sudova, povišen krvni pritisak, šećerna bolest, hronična plućna oboljenja, karcinom pluća, dojke, grlića materice, prostate i debelog creva su samo neke bolesti koje svakodnevno odnose živote zato što se kasno otkriju.

 

A zašto je to tako?

Zbog :

  • nepostojanja simptoma u ranom stadijumu bolesti, njihovog zanemarivanja ili pripisivanja svakodnevnom stresu, nervozi i umoru,
  • kasnog odlaska na lekarski pregled,
  • nedovoljne informisanosti o bolestima i rizičnim faktorima za najčešće hronične i maligne bolesti,
  • nedostatak vremena i strpljenja za neophodna ispitivanja i analize,
  • straha od dijagnoze i belog mantila…

 

Ponekad je dovoljna samo promena štetnih navika da se spreči razvoj izuzetno opasnih i smrtonosnih bolesti. Mogućnosti za primenu terapije su veće, šanse za ozdravljenje realne. Takodje se izbegavaju nepotrebni troškovi kao i neprijatnost hirurških intervencija i bolničkog lečenja. Nema nepotrebnog izostajanja sa radnog mesta. Zadržava se raniji životni komfor.

 

Najčešći fakotori rizika su:

  • pušenje,
  • povišen krvni pritisak,
  • visok nivo masnoća i holesterola u krv,
  • šećerna bolest,
  • gojaznost,
  • fizička neaktivnost,
  • emotivni stres,
  • pogrešne navike u ishrani,
  • prekomeran unos alkohola…

Neke od ovih faktora rizika možemo i sami da uočimo, ali je za potvrdu većine neophodna stručna analiza do koje se najlakše dolazi redovnim godišnjim sistematskim pregledom kod vašeg izabranog lekara.

Samo 10% slučajeva raka uzrokovano je genetskim faktorom. Najveći broj, 90%, nastao je pod uticajem našeg ponašanja ili štetnog delovanja iz okoline.

 

Bolje sprečiti, nego lečiti...neka postane stvarnost.

 

Žaklina Romih Veljković

 

Dom zdravlja Paraćin

Opširnije...

Kolumna budite lepi i zdravi Istaknut
- Pravilno se hranite
     - Vodite racuna o izboru namirnica
     - Odrzavajte pozeljnu telesnu tezinu
     - Budite fizicki aktivni
     - Recite NE duvanu
     - Budite zagovornik okruzenja bez duvanskog dima
     - Ogranicite unos alkoholnih pica
     - Druzite se sa dragim i bliskim osobama
     - Redovno kontrolisite svoje zdravlje kod izabranog lekara
     - Eliminisite faktore rizika koji mogu da ugroze Vase zdravlje.
Odluke koje ljudi donose o svom zivotu i zdravlju i navike koje imaju, najvazniji su faktor u odredjivanju njihovog zdravlja i blagostanja!
( izvor- Institut za javno zdravlje " Dr Milan Jovanovic Batut " ).

Dušica Katanić

Opširnije...

Fizička aktivnost i neaktivnost Istaknut
Nedostatak fizičke aktivnosti doprinosi nastanku, razvoju i progresiji kardiovaskularnih bolesti (KVB).

Fizička aktivnost od umerene do teške, igra značajnu ulogu u smanjenju telesne težine.

Fizička neaktivnost povećava rizik za nastanak neke od  KVB , čak i ako nije prisutan ni jedan drugi faktor rizika.
- deca postaju manje fizički aktivna,
- više od pola adolescenata postaje fizički neaktivna po završetku srednje škole,
- " sedeći" način života udvostručuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.
Promocija fizičke aktivnosti je zajednička dužnost porodice, škole, zdravstva i društva u celini.
Svako dete bi trebalo dnevno da  ima obavezan period fizičke aktivnosti.
Izbor stila života koji uključuje svakodnevnu fizičku aktivnost, predstavlja obavezu svakog pojedinca.
Pozitivan efekat na zdravlje se javlja sa minimalnim  porastom fizičke aktivnosti, na primer penjanje stepenicama, umesto liftom.
Cilj je postići 30 minuta svakodnevne umerene fizičke aktivnosti ili makar najveći broj dana u nedelji.
Ako je potrebno , tih 30 minuta se može podeliti i na kraće intervale od po 10 minuta.
(IZVOR- IZJZVojvodine)

Dušica Katanić

Opširnije...

4. februar Svetski dan borbe protiv raka Istaknut
Ovaj dan se obeležava svake godine sa ciljem da se podigne svest populaciji u smislu što savesnijeg ophođenja prema sopstvenom zdravlju. Što znači, što češće se kontrolisati, da bi se karcinom pravovremeno otkrio i naravno lakše izlečio. 
     Posle bolesti srca i krvnih sudova, maligni tumori su najčešći uzrok obolevanja i smrti u većini nerazvijenih zemalja.
Kod nas muškarci oboljevaju od karcinoma pluća, prostate, debelog creva, mokraćne bešike i želuca,
dok žene obolevaju od raka dojke, grlića materice, pluća.
     Bitno je naglasiti da je prevencija najvažnija  a ona podrazumeva:
- zdrav način života,
- prestanak pušenja,
- izbegavanje alkoholnih pića,
- jesti što raznovrsnije namirnice,voće povrće,
- vodite računa o telesnoj težini
- izbegavajte stresne situacije ukoliko ikako možete,
- budite fizički aktivni, 
- nemojte se preterano sunčati...
 I na kraju kao što smo ranije naglasili obavezno se redovno kontrolisati , 
- žene kod ginekologa, uz obavezan samopregled dojki,
- raditi skrining test na rak prostate (muškarci)
- skrining test na rak debelog creva, 
-posmatrati izgled kože i mladeža, i ukoliko se primeti bilo kakva promena javiti se lekaru, kako bi se na vreme otkrio bilo kakav malignitet.
     Znači, karcinomi su izlečivi ukoliko se na vreme otkriju a za to nam je potrebno samo malo više odgovornosti i samopoštovanja.

Dušica Katanić

Opširnije...

kako olakšati život sebi i drugima kolumna žabalj Istaknut
U današnje vreme nikom nije lako. Naravno, ljudi su živeli i pre nas, a živeće i posle nas. Samo što nas pre nije bilo i ne znamo kako se život odvijao. U svakom slučaju svako vreme nosi svoj breme, i svakom je svoja muka najteža. Zato ne opterećujte svoje prijatelje ili one sa kojima se družite, ne opterećujte ih svojim problemima, jer i oni imaju "punu vreću" svojih briga sa kojima ne mogu da se izbore. Prijatelji naravno postoje zato da bi se sa njima moglo pričati i pričati i veseliti se i tugovati....., ali nemojte ih zloupotrebljavati jer su i oni samo obična ljudska bića koja možda i ne mogu da Vam pomognu ali moraju Vas ispoštovati toliko da Vašu muku slušaju i klimaju glavom u znak saosećanja. Prema tome, morate da budete svesni da svako na ovoj "zemaljskoj kugli" ima svoj put koji je takav kakav jeste i da nam se putevi samo susreću i kasnije razilaze, možemo se sa nekim družiti neko vreme, pa se jednostavno raziđemo, ne zato što se "više ne volimo" nego zato što nas "naš put" vodi na drugu stranu. A neki ljudi Vas jednostavno "prate"  kroz ceo Vaš životni vek. Prema tome, bilo bi lepo da one ljude sa kojima ste nekad bili veoma bliski , a danas  ih eto sticajem okolnosti više i ne spominjete, ne zaboravite, jer u datom momentu sa njima Vam je bilo lepo i ne zaboravljajte lepe trenutke provedene sa njima, a zbog tamo nekih teških i glupih reči koje su pale zaboravite sve ono lepo. Tuga je što se uglavnom zarad upravo toga spominju one poslednje ružne stvari koje su se desile a ono lepo brzo pada u vodu, ali tako je u suštini uvek u životu . "Učini sto puta, nemoj jednom i kao da "nikad ništa  nisi ni učinio". Ali svi smo mi ljudi, obični smrtnici tako da moramo dobro upamtiti da se "dobro ne vraća uvek dobrim " već " čini dobro i dobru se nadaj" pa kako ti bude , tako će ti i biti .
     Ulepšajte sami sebi život malim stvarima, jer sitnice život ulepšavaju.a ako bude lepo Vama, biće i onima koji su pored Vas. Prestanite da kukate svaki dan za neke nebitne stvari. Budite optimista, uvek se nadajte boljem. Smejte se često ,  jer smeh jača imunitet i smanjuje nivo hormona stresa. Nemojte se nervirati bez razloga. Dobro procenite za čega ćete biti nervozni i pri tom takvo osećanje prenosite  na okolinu. Spavajte dovoljno i kvalitetno, jer san je koristan za zdravlje naročito za srce. Pevajte kad god čujete neku pesmu koju volite ! Nije važno koliko Vam je godina. Važno je da ste zdravi. Važno  je da je Vama u tom trenutku lepo. Vi ste prvenstveno sebi najbitniji ! Vi morate biti zadovoljni sobom, morate voleti  i poštovati  sami sebe da biste voleli druge i da biste ostale posmatrali bez trunke  ljubomore, zlobe, zavisti i  podsmeha. I uvek bilo šta da poželite  da uradite nekom drugom , prvo zamislite sebe na njegovom mestu i verujte da ćete se brzo predomisliti ukoliko mislite loše . Pozdrav...

Dušica Katanić

Opširnije...

Svetski dan hrane 16. oktobar Istaknut
Organizacija za hranu i poljoprivredu (FAO) obeležava svake godine 16.oktobar , Svetski dan hrane.

Ove godine ,ovaj dan se obeležava pod sloganom "Socijalna zaštita i poljoprivreda: prekidanje ciklusa  ruralnog siromaštva".  

U poslednjih nekoliko godina  zahvaljujući programima socijalne zaštite spašeno je oko 150 miliona ljudi od ekstremnog siromaštva.

Formiranje pravilnih navika u ishrani je važno od najranijeg uzrasta, posebno kada je reč o raznovrsnoj ishrani i redovnosti svakog obroka.Naročito je bitan i način pripremanja namirnica i njihova količina.

Cilj aktivnosti kampanje je informisanje populacije , naročito mladih, i formiranje ispravnih stavova i ponašanja u vezi sa zdravljem i pravilnim navikama u ishrani.
Da bismo se hranili pravilno, važno je da nam obroci budu uglavnom u isto vreme i da hranu ne uzimamo u svako doba,nekontrolisano.

Obroke ne treba preskakati i dovoditi organizam u stanje izgladnelosti, jer tada dolazi do uništavanja određenih moždanih ćelija, nestabilnosti nervnog sistema i smanjenja otpornosti celog organizma.

Evo nekoliko saveta za pravilnu ishranu kojih bi se trebalo pridržavati:

- jesti raznovrsnu hranu
- smanjiti unošenje masti životinjskog porekla (svinjske masti)
- smanjiti unos masnih vrsta mesa,masnih sireva ,jaja...
- smanjiti unos šećera, soli, kafe, alkohola i duvana...
- povećati unos tečnosti u organizam( voda,čajevi,prirodni sokovi)
- povećati unos voća,povrća integralnih žitarica
- što češće boraviti na svežem vazduhu
- biti fizički aktivan i truditi se da održavate optimalnu telesnu težinu. 

I naravno ukoliko se budete bar donekle pridržavali ovih saveta, za sebe možete reći da živite zdravo i hranite se pravilno.

Dušica Katanić

Opširnije...

Strana 2 od 7

PRATITE NAS NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

OPSTINA ZABALJ NA DLANU

Opstina Zabalj